Ранна пролет в Западния Балкан

17.04.2010

С наближаването на истинската пролет и раззеленяването на горите решихме с познат да се метнем до полите на Западния Балкан в търсене на нови и интересни поточета и водопадчета. Тъй като никой от нас не беше ходил към селата Дива Слатина и Дълги Дел решихме да се отправим натам. Потеглихме по тъмно и с развиделяването, минавайки край с. Фалковец, решихме да се отбием за малко до едно миниатюрно каньонче издълбано в червения конгломерат от река Лом. За съжаление не беше това, което очаквах. Вниманието ми обаче беше привлечено от един бент малко по-нагоре.

Падналото дърво беше много интересно.

Неусетно първите лъчи огряха Стара Планина и потеглихме отново. Край село Долни Лом спряхме отново, за да снимаме връх Миджур, но бяхме закъсняли.

Дори самотното дърво на поляната не помогна нито на мен, нито на колегата.

Прибрахме набързо техниката и отпрашихме. Към 9 вече бяхме в Дива Слатина. Бързо поехме по пътя, изкачващ се покрай река Джореница. Не мина много време и отбихме да снимаме едно водно прагче.

Умирах си от кеф да снимам течащата вода.

Малко по-нагоре стигнахме до една полянка с чешмичка и множество беседки, където всяко лято се празнува празника на Балкана. Видяхме един местен човек, който ни упъти къде да намерим едно 7-8 метрово водопадче. За целта се наложи да се върнем обратно и малко преди селото да тръгнем по един ляв приток. Не след дълго водопада се показа пред нас в цялата си прелест.

Тук се забавихме поне час в търсене на позиции и изчакване на ред за снимане, тъй като постоянно си пречехме един на друг. Но в крайна сметка не бързахме за никъде.

След множество снимки решихме да се качим над водопада и да проверим дали има нещо интересно над него. За съжаление нямаше, но поне направих и един кадър от ръба над водопада.

След това се върнахме обратно в селото и поехме по коритото на другата рекичка, слизаща в селото – Мисленица. Тя беше много скучна, но пък природата около нея беше страхотна. Наситено зелените поляни бяха отрупани с маргаритки, а в далечината се извисяваше връх Каца камък.

Тук последва едно търкаляне по поляните в снимане на цветя.

В такива моменти много се кефя, че обектива ми показва известни макро възможности.

След като ни омръзна се натоварихме отново в колата и потеглихме към Дълги Дел. Минавайки през селото видяхме табела със снимки от местността „Младенин вир” и веднага се отправихме натам. Местенцето беше много готино, идеално за пикник през уикенда.

После продължихме нагоре по течението и стигнахме до някаква новопостроена ВЕЦ. Решихме да тръгнем по течението на по-дивата от двете рекички слизащи до централата.

Спрях се на няколко по-интересни прагчета, за да обогатя личната си колекция от снимки за десктопа.

След тези снимки вече ни омръзна и решихме да си тръгваме. На връщане, минавайки отново през Долни Лом се отбихме отново до полянката с дръвчето, тъй като залязващото слънце започваше да обагря небето в невероятни цветове.

Постепенно червените тонове започнаха да вземат превес в палитрата…

… докато накрая небето направо се запали.

След това постепенно цветовете взеха да губят от силата си и мракът започна да поглъща всичко наоколо. Секунди преди да изчезне и последната светлина, лъчите обагриха в нежно розово едно облаче над Миджур.

Прибрахме стативите и щастливи от улова си тръгнахме, спорейки чий фотоапарат е уловил по-добре топлите цветове на залеза.

6 thoughts on “Ранна пролет в Западния Балкан

1. Втората на водопадчето и тази с клонката над бързея са станали страхотни, браво :) И друго хора ме критикуваха за шарпенето, май просто ща трябва да го правя с една идея по-надолу независимо какво виждам на монитора си…

2. Прекалено добър ставаш със снимането на водопади ))) Дори не ми се пуска моите снимки на водопади, че в сравнение с твоите не ги харесвам )))

3. Хм, толкова зелено, толкова рано. Аз все още чакам в Централен Балкан да разпъпи. Но като гледам май е по-добре да се ореантирам към Родопите. Така зеленко като на твоите снимки е много добре и Павел е прав, много добре докарваш експозицията на водопадите. На спот метъринг ли ги замерваш?

4. Е, Централният Балкан си е висок. Тези места, които обиколихме бяха ниски – под 1000 м. А иначе за водопадите просто разчитам на облачното време, за да няма дълбоки сенки в гората. Не използвам спот меренето, не умея да работя с него. Просто гледам хистограмата, така че да няма прегорели области и сенките леко ги изсветлявам в шопа :) Оносно експозицията – и да исках по-дълга нямаше как да стане, тъй като нямам неутрални филтри, а повечето от снимките с водопадите са снимани на F22. Още една причина, поради която предпочитам облачното време при снимане на водопади :)

5. даже на едната снимка се вивда крачето на статива :)