2018-та в снимки

За кой ли път сядам да изтупам праха от блога. За пореден път съм набрал скорост и съм събрал мотивация да седна да пиша. Изминалата 2018-та беше доста интересна. Трудно ми е да определя дали е най-добрата ми откъм снимки… даже не знам дали изобщо мога да посоча някоя година като най-добра откъм снимки. Просто в началото снимах много по-често, пък сега (за да не кажa, че снимам по-качествено) си харесвам повече снимките :D Но 2018-та определено ще я запомня с двете най-вълнуващи пътешествия в живота ми досега (надявам се да мога да го казвам за всяка следваща година), започнах да качвам в Instagram, смених дрона с по-добър, абе все хубави и мотивиращи неща :) Е, нека започна с ретроспекцията.

ЯНУАРИ

Януари започна с една лежерна разходка по Витоша в компанията на Асен и Стелиян. Снимки колко и дали станаха е трудно да се каже, но пък разходчицата беше повече от приятна! А като гледам архивите, тази разходка се е случила точно на същия ден, в който публикувам това!

Canon EOS 60D, Canon 70-200/4 L, от ръка
70 mm, iso 200, f/6.3, 1/100 сек.

Към края на месеца отново имаше силен снеговалеж. С Иван и Рали направихме един бърз тегел по пътеката от Бистрица до Железница и обратно. Тествах и новата играчка – Sony RX100 IV. Чудесно малко апаратче за моментите, когато просто ти се ходи в планината, без да мъкнеш тежката раница с DSLR-a.

Sony RX100 IV, от ръка
35 mm, iso 80, f/5.6, 1/60 сек.

ФЕВРУАРИ

През февруари с Рони се запътихме към Кюстендил в търсене на гигантски секвои. А тези нашите са направо джуджета в сравнение с онези в Америка! Представям си какво ли е в някои от техните национални паркове…

Canon EOS 60D, Canon 15-85, статив
24 mm, iso 100, f/10, 1/2 сек.

МАРТ

Март започна със случайна отбивка до Гложенския водопад. Топъл атмосферен фронт рязко стопи всичкия сняг и там, където обичайно е суха скала, сега течеше водопад на пълни обороти. Мъглата беше толкова гъста, че водопада изобщо не се виждаше от пътя (а е на някакви си има-няма 50 метра).

DJI Phantom 3 Advanced
iso 100, f/2.8, 1/60 сек.
вертикална панорама от 3 кадъра на 20 mm

С Асен тръгнахме да дирим самотни дървета из Софийското поле, в чакане на сезона на Млечния път. Оказа се, че се вижда перфектно малко преди изгрев, но пък луната ни попречи да го снимаме.

Canon EOS 60D, Tokina 11-16/2.8, статив
16 mm, iso 100, f/8, 1/20 сек.

АПРИЛ

През април си направихме семейна разходка до Хотнишкия водопад. Честно казано самия водопад никога не ми е бил интересен за снимане. Екопътеката над него обаче е много приятна. А нивите наоколо бяха супер за снимки с дрона.

DJI Phantom 3 Advanced
20 mm, iso 100, f/2.8, 1/80 сек.

След това с Асен, Жоро и Радо се отправихме към Мелник. Изгрева по стар обичай го дебнахме до дъбчето край Роженския манастир…

iso 100, f/2.8
експозиционен клин от 3 кадъра – 1/400, 1/640, 1/2500
вертикална панорама от 3 кадъра на 20 mm

… a залеза чакахме над Мелник. С помощта на дрона открих интересна църквичка (или поне каквото е останало от нея), кацнала на единия хълм над града.

DJI Phantom 3 Advanced
20 mm, iso 100, f/2.8, 1/60 сек.

Отскочихме набързо до един от Беласишките водопади, а на тръгване към София се отбихме и до Попинолъшкия водопад, на който все не му идваше реда. Там обаче още нямаше никакви следи от пролетта.

Canon EOS 60D, Tokina 11-16/2.8, ND 64 филтър, статив
iso 100, f/10, 1.6 сек.
хоризонтална панорама от 4 кадъра на 11 mm

МАЙ

Май започна с полет над Белоградчишките скали. Изгърмях си трите батерии малко преди залеза, без да подозирам какво щеше да настъпи 20 минути по-късно… останах си със зяпането и със скучните снимки от преди залеза.

DJI Phantom 3 Advanced
20 mm, iso 100, f/2.8, 1/120 сек.

След това хванах страхотен залез над Копитото. Тъкмо се беше излял свеж пролетен дъжд и над гората се носеха изпарения, когато слънцето проби през облаците и заля всичко с мека пастелна светлина.

iso 100, f/2.8, 1/200 сек.
вертикална панорама от 4 кадъра на 20 mm

Най-накрая се наканих да отида до Камбаните – едно от свърталищата на дронаджии в София. Припомних си защо избягвам да снимам в градска среда. Половин час обяснявах на един татко защо дрона за 80 лв, който е взел на сина си не може да лети като моя… Накрая взе че се сдрачи, но пък тогава съвсем случайно направих снимката си за деня.

DJI Phantom 3 Advanced
20 mm, iso 800, f/2.8, 7 х 1/60 сек. (за чистене на шума)

В края на месеца се качих с Бобо до хижа Плевен да погледаме величествения Северен Джендем. Една от най-уникалните гледки по нашите планини, която не може да се пресъздаде с обикновена снимка.

iso 100, f/2.8, 1/1000 сек.
панорама от 15 кадъра на 20 mm (3 реда х 5 кадъра)

ЮНИ

Ровейки из архивите се изненадах, че за целия юни имам само една папка със снимки. Тя е от един кратък полет над зоологическата градина. Бях си харесал една от сградите, която учудващо много прилича на морско конче.

DJI Phantom 3 Advanced
20 mm, iso 100, f/2.8, 1/50 сек.

ЮЛИ

Юли започна с ходене до пещера Венеца. Определено най-красивата благоустроена пещера до момента в България. А тези цветни прожектори, взаимствани от китайските пещери само допринасят за магията.

Sony RX100 IV, от ръка
24 mm, iso 3200, f/1.8, 1/30 сек.
лек кроп

След това дойде ред и на летния отпуск с една невероятна дестинация – остров Мадейра! Няма да се впускам в подробности сега, възнамерявам да напиша отделен пост, защото има страшно много за разказване (а също и за показване). Оставям тук само една снимка за цвят.

DJI Phantom 3 Advanced
iso 1600, f/2.8, 7 x 0.8 сек. (за чистене на шума)
панорама от 6 кадъра на 20 mm (2 реда х 3 кадъра)

АВГУСТ

През август прескачах спонтанно до Панчарево. Там винаги се намира по някоя друга лодка за снимане.

DJI Phantom 3 Advanced
20 mm, iso 100, f/2.8, 1/30 сек.

С Рони, Жаси и Слави си изкарахме един чуден уикенд на брега на язовир Батак около пика на Персеидите. Падащи звезди не хванах, но пък си намерих рибарници в язовира.

20 mm, iso 100, f/2.8, 1/120 сек.

И направих опит за римейк на стар кадър с островчето до Цигов чарк. Оказа се, че засега оригинала си остава по-добър, но пък по-различните услови този път ми дадоха идея за по-различен подход, когато реша да отида пак натам.

DJI Phantom 3 Advanced
iso 100, f/2.8, 1/80 сек.
вертикална панорама от 2 кадъра на 20 mm

СЕПТЕМВРИ

В началото на септември замених верния стар Phantom 3 с последната дума на техниката в областта – току-що излезналия Mavic 2 Pro. Веднага се засилих към морето за тест. Първите си снимки с него направих на Дарданелите край Варвара.

DJI Mavic 2 Pro
iso 100, f/2.8, 1/80 сек.
хоризонтална панорама от 2 кадъра на 28 mm

Естествено, желанието за снимки покрай новата играчка беше голямо. Търсех интересни места около София при всяка възможност. Метнах се отново до Панчарево…

DJI Mavic 2 Pro
28 mm, iso 100, f/2.8, 1/50 сек.
лек кроп

… качих се на Витоша да пробвам няколко кадъра на Златните мостове (по това време вече започнах да качвам редовно в Instagram, та и стила ми на обработка се промени)…

DJI Mavic 2 Pro
28 mm, iso 100, f/4, 1/30 сек.
лек кроп

… и покрай едно тестче на Алекс щракнах една от класиките в София – телевизионната кула с кръговото.

iso 100, f/4, 1/80 сек.
вертикална панорама от 2 кадъра на 28 mm

Изкарахме един от последните топли уикенди с Рони в Родопите. Отидох за пръв път до язовир Въча.

DJI Mavic 2 Pro
28 mm, iso 100, f/3.5, 1/320 сек.
лек кроп

А в края на месеца със Сашо отидохме на Капана фест в Пловдив. Целенасочено се загубихме по тесните уличките на стария град, където дори на мен ми се прииска да поснимам малко стрийт детайли.

Sony RX100 IV, от ръка
29 mm, iso 80, f/4, 1/160 сек.

ОКТОМВРИ

Дойде и октомври, а с него и началото на есента – един от любимите ми периоди в годината. Качихме се набързо до Витоша с Румбата да сборичкаме Mavic-а с големия му батко – Phantom 4 Pro – но по-скоро си пощракахме тоя завой за кеф.

DJI Mavic 2 Pro
iso 200, f/2.8, 1/10 сек.
панорама от 4 кадъра на 28 mm (2 реда х 2 кадъра)

Няколко дена по-късно отново хванах по Витошките завои в търсене на още… завои. И есен. Намерих по мъничко и от двете.

DJI Mavic 2 Pro
iso 100, f/3.5, 1/15 сек.
вертикална панорама от 4 кадъра на 28 mm
28 mm, iso 100, f/3.5, 1/15 сек.
лек кроп

Няколко дни по-късно направих лека забежка към Враца. Винаги съм се възхищавал на огромните скали на Вратцата, но никога не съм успявал да обхвана величието им в снимка… мисията все още е невъзможна. Ясно е, че ще се продължава с опитите.

iso 100, f/4, 1/500 сек.
панорама от 18 кадъра на 28 mm (3 реда х 6 кадъра)

Един слънчев уикенд поехме с Владо по пътя в търсене на есенни цветове. В Средна гора беше шаренко…

28 mm, iso 100, f/4, 1/50 сек.

… но в Рила останахме без думи! Такава богата палитра от есенни цветове не бях виждал скоро. Дроновете постоянно хвърчаха във въздуха и не можехме да смогнем да зареждаме батериите в колата.

28 mm, iso 100, f/4, 1/40 сек.

Последния уикенд на месеца изкарах в Белоградчик в компанията на Асен и Краси. Съботната вечер ни предостави невероятен залез, но изгрева на следващата сутрин беше магичен. Дори след края на изгрева, когато слънцето вече се беше вдигнало сравнително високо, магията все още си беше там.

iso 100, f/4, 1/100 сек.
вертикална панорама от 3 кадъра на 28 mm

НОЕМВРИ

В началото на ноември осъществих една от най-съкровените си мечти – видях Исландия с очите си! Да, времето беше крайно недостатъчно и постоянно бързахме и нямаше време да поседим и да се насладим спокойно на някое от местата, които посетихме и да, по-известните от тях бяха пълни с туристи и фотографи, но най-важното е, че видях магията с очите си и я усетих с душата си! Определено надмина всичките ми очаквания, които не бяха никак малки! Но повече за Исландия ще ви разказвам в отделен пост! Засега ви оставям едно водопадче за разкош :)

Canon EOS 60D, Canon 70-200/4 L, статив
200 mm, iso 250, f/4, 1/50 сек.

След Исландия ми беше трудно да намеря желание да снимам нещо у нас, но пък с новия дрон мотивацията е друга! С Алекс се разходихме из Искърското дефиле да проверим дали зимата не е пристигнала вече.

ДЕКЕМВРИ

За щастие тя не закъсня и се настани още в началото на декември. Надигнах се една сутрин и се качих до Копитото да чакам изгрева. Невероятно, но в един момент слънцето огря само кулата, оставяйки планината да тъне в студена сянка.

iso 100, f/5, 1/100 сек.
вертикална панорама от 2 кадъра на 28 mm

Само два дена по-късно отново се изстрелях в ранни зори на същото място. Светеше червения бутон на алармата с надпис „МЪГЛИ“. Горе се засякохме с Радо, който нещо се чудеше дали изобщо да снима. Но като видяхме как се пали хоризонта на изток бързо прекратихме приказките и се впуснахме да снимаме.

iso 100, f/4, 1/20 сек.
360-градусова панорама от 26 кадъра на 28 mm

Снимачната година я изпратих отново със Стелиян на същото място, където започна! Отново същата кратка разходчица, отново по-приятни бяха приказките и срещата, а снимките бяха просто допълнение :)

лек кроп

Като погледна назад, хич не мога да се оплача. Не само че годината не беше безплодна, дори обратното, натрупах не малко материал, който да покажа през тази година. Но най-запомнящото се бяха двете невероятни пътувания до Мадейра и Исландия! Въпреки че нито едно от двете не мога да определя като строго фотографско, те определено превърнаха 2018-та в най-добрата снимачна година в живота ми! Мога само да се надявам 2019-та да бъде все така вдъхновяваща и пълна с изненади! Желая ви го от сърце и на вас!

До нови срещи!

Още мои снимки може да намерите на Facebook страницата ми.

Коментирайте и споделяйте на воля! :)

Реклами

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )